Ze względu na majoiwą awarię Portalu termin wysyłania rozwiązań został przedłużony do 10 VI.
Zad. 1. Trapez prostokątny podzielono dwiema prostymi równoległymi do podstaw na trzy trapezy o jednakowych wysokościach i polach równych odpowiednio 1, 2 i 3. Oblicz stosunek długości podstaw wyjściowego trapezu.
Zad. 2. Czy istnieje wielościan mający tyle samo krawędzi co przekątnych? Jeśli tak, podaj przykład. Jeśli nie, uzasadnij dlaczego.
Zad. 3. Z pewnych dwudziestu różnych liczb całkowitych utworzono 10 par – każda o sumie 10. Uzasadnij, że wśród tych dwudziestu liczb są dwie, których różnica jest większa od 19.
W maju punkty zdobyli:
- 2,5 – Paweł Prasal III LO Leszno, Gabriela Pułecka V LO Wrocław, Cezary Rębiś ZSE Radom, Zuzanna Czapiewska ZSB Słupsk;
- 2,25 – Miłosz Zakrzewski LO Tuchola,
- 1,5 – Artur Bumażnik ZSE Jelenia Góra, Emilia Cichowska II LO Lubin, Jagoda Janiś LO Góra,
Pozostali uczestnicy otrzymali poniżej 1 punktu.
Zad. 1. Oznaczmy podstawy otrzymanych trapezów przez x, k, l, y. Na podstawie podobieństwa trójkątów (rysunek niżej) otrzymujemy proporcje: (k–x)/a = (y–x)/3a oraz y–l/a = (y–x)/3a, skąd otrzymujemy odpowiednio: k = x+(y–x)/3 = (2x+y)/3 i l = y–(y–x)/3 = (2y+x)/3. Z zależności między polami wynika, że 2.(x+k)/2.a = (k+l)/2.a, skad 2x = l–k. Po podstawieniu za l i k otrzymujemy 2x = (2y+x)/3–(2x+y)/3, skąd y/x=7.
Zad. 2. Oznaczmy jako n liczbę wierzchołków jednej podstawy graniastosłupa, n≥3. Wówczas liczba wszystkich krawędzi graniastosłupa wynosi 3n. Z każdego wierzchołka można wyprowadzić n–3 przekątne bryły biegnące do wierzchołków przeciwległej podstawy. Wszystkich przekątnych jest więc n(n–3). Zgodnie z warunkami zadania otrzymujemy równanie n(n–3) = 3n, skąd n=0 lub n=6. Ponieważ n≥3, więc n=6. Zatem graniastosłup sześciokątny ma 3.6=18 krawędzi i 6.(6–3)=18 przekątnych.
Zad. 3. Uporządkujmy dane liczby rosnąco. Rozstęp jest najmniejszy, gdy są to kolejne liczby całkowite i wynosi w tym przypadku (k+19)–k=19. Przypuśćmy, że istnieje 20 kolejnych liczb całkowitych, z których można utworzyć 10 par dających sumy 10. Oznaczmy je jako: k, k+1, k+2, …, k+19. Obliczmy sumę tych liczb na dwa sposoby. Z jednej strony jest ona równa 10.10, z drugiej - 20k+(1+2+3+..+19) = 20k+190. Otrzymujemy równość 20k+190 = 100, czyli k =-4,5. Otrzymana sprzeczność obala przypuszczenie. Po uporządkowaniu musimy otrzymać liczby, których rozstęp będzie większy niż 19.